Wereldmuziek maken met Ilse DeLange

Méér Muziek in de klas

Hoi allemaal! Ik neem jullie weer mee in de wereld van de muziek en dit keer gaat het over wereldmuziek. En dit hier is een darbuka. Heb je daar ooit van gehoord? En degene die daar heel veel van weet en dat heel goed kan spelen is onze eigen Schooltv-drummer Willem! Alsjeblieft Willem. Hoi Ilse. Hoe kunnen we nou meteen met jou meedoen? Nou mij lijkt het leuk als de leerlingen thuis en jij en ik meedoen. Doen we als volgt: eerst de rechterhand op je tafel. Doe maar mee. Supergoed. En dan komt de linkerhand erbij. Die gaat er elke keer tussendoor. Goed Ilse. Doet de juf ook mee? Ik hoop het. Of de meester. Zeg Willem. Waar komt die darbuka nou eigenlijk vandaan? De darbuka komt oorspronkelijk uit Noord-Afrika, maar ik weet dat in het Midden-Oosten, dit gebied hier, de darbuka ook erg geliefd is. Nu moet je weten, Nederland ligt hier. Dus dat is best een eindje weg. Heel ver weg. Ja. Dus ik kan me voorstellen dat je dit misschien nog nooit hebt gehoord of gezien, dit instrument. Maar ja, dat is nou zo leuk aan de wereld. Elk land heeft zijn eigen instrumenten en daar houd ik zo van. Want zo komt er ook weer meer muziek in de klas! Nou, zo is het maar net. Ik heb eigenlijk zin om gewoon wat te zingen en te spelen met elkaar. Ik doe het voor doen jullie daarna mee. Goed. Oké, daar komt hij. 2, 3, 4. Zing maar met me mee aha-ahah. Dat klinkt echt wel oké aha-ahah. Klap maar met me mee, aha-ahah. Samen met de darbuka. Ja dat is makkelijk toch. Dus dat kunnen we met z'n allen. Klaar voor? Daar komt 'ie. 2, 3, 4. Zing maar met me mee aha-ahah. Dat klinkt echt wel oké aha-ahah. Klap maar met me mee, aha-ahah. Samen met de darbuka. Zing maar met me mee aha-ahah. Dat klinkt echt wel oké aha-ahah. Klap maar met me mee, aha-ahah. Samen met de darbuka. Zo. Dat was goed, zeg! Ook zo ritmisch enzo. Eh, ritme en maat. Dat vind ik nog wel ingewikkeld. Hoe werkt dat? Eigenlijk is het heel eenvoudig. Met deze hand speel ik de maat. Je kunt ook meetellen met een maat: 1, 2, 3, 4. En het ritme krijg ik als met mijn linkerhand ertussendoor ga. Oh, dan wil je gaan dansen eigenlijk hè. Ik voel het. Echt hè. Zullen nog een keertje het refrein doen? Met z'n allen, komt 'ie. Zing maar met me mee aha-ahah. Dat klinkt echt wel oké aha-ahah. Klap maar met me mee, aha-ahah. Samen met de darbuka. Zo, gaaf. Nou, hallo klas. Hallo wereld. Dit was Ilse en Willem samen met de darbuka en blijft bewegen en muziek maken want een wereld zonder muziek is echt heel saai.

Lesmateriaal