Op drukke stations werken mensenproppers
Is het snugger of kletspraat?
Hoeveel mensen passen er in een trein? 100. 100 personen passen er in zo'n treinstel. Wie bent u dat u dat zo goed weet? Anna Spiegelei, mensenpropper. U ziet eruit als gewone conducteur. Leuke grap, ben ik niet. Geen gewone conducteur. Ik ben opgeleid voor de drukke stations als mensenpropper. Gaat u me nu vertellen dat u mensen in treinen propt? Ik ga u nu vertellen dat ik mensen in treinen prop. Dat lijkt me sterk, daar heb ik nog nooit van gehoord. Nou, dat bestaat wel. Er gaan namelijk heel veel mensen met de trein. Dat klopt inderdaad. Dit is een trein. Dat zie ik. Normaal gesproken gaan er 25 mensen in zo'n trein. Dan zit je al vrij krap. Dat dacht je. Maar tijdens de spits prop ik er 100 in. Dat lijkt me sterk, dat is evenveel als dat er kinderen in de studio zitten, dat past nooit. Jongens en meisjes, wij gaan het bewijzen en wij gaan met zijn allen deze coupe in. We beginnen met deze rij. Rustig jongens, beetje doorlopen, beetje proppen. Beetje aansluiten daar. Dat is niet te geloven! 100 kinderen zitten erin! Ik wil er ook nog wel bij! Wat is dit? Waar is iedereen heen? Je loopt er gewoon uit en iedereen is hier. Het is gewoon kletspraat!
In een Nederlandse treincoupé passen meestal 50 mensen. Een trein bestaat uit meerdere coupés. In een hele trein passen wel 15 schoolklassen. Een mensenpropper zoals in Japan, hebben we hier gelukkig niet nodig. Toch is het soms wel dringen in de Nederlandse treinen. De hele trein staat dan vol met mensen. Vooral tijdens de spitsuren is het druk. Dat zijn de uren in de ochtend dat mensen naar hun werk gaan. En ’s avonds als mensen weer snel naar huis willen. Er rijden de hele dag door treinen door Nederland. De treinen namelijk volgens een vast rooster. Dat noem je de dienstregeling. Handig, want zo kun je online precies zien hoe laat de trein vertrekt.