Girlpower met Ilse DeLange

Méér Muziek in de klas

Hoi allemaal. Vandaag heb ik twee muzikale toppers meegenomen. Misschien kennen jullie ze wel! Leuk dat jullie er zijn, Suzan en Freek. En Suzan en Freek, die maken van heel bekende liedjes totaal eigen versies, en daarmee treden ze ook op. Luister maar eens. 'Normaal doe ik dit niet. Ik hoop dat jij dit ziet. Ik voel je energie. Het is okay-ay-ay. Normaal doe ik dit niet. Ik hoop dat jij dit ziet. Ik voel je energie. Het is okay-ay-ay.' We gaan vandaag proberen uit te leggen wat het verschil is tussen een meisjesstem en een jongensstem en om dat goed te kunnen doen moeten eigenlijk alle jongens even bij elkaar gaan zitten en alle meisjes bij elkaar. Zet maar even op pauze en dan gaan we dat even doen. Ja, daar zijn we weer! Als het goed is zitten de jongens en de meisjes nu een beetje apart van elkaar en dan ben ik wel eens benieuwd wat het verschil is tussen een jongens- en een meisjesstem. Nou, meestal kunnen jongens lager zingen dan meisjes. En dat komt eigenlijk door de stembanden in je strottenhoofd. Je strottenhoofd zit hier en die stembanden zijn te vergelijken met snaren. Op het moment dat je praat dan trillen je stembanden. Net als dat de snaren trillen en de jongens hebben dikkere stembanden en meisje hebben dunnere stembanden. Ja. En de dunnere stembanden zijn eigenlijk te vergelijken met de dunne snaren op een mandoline. Dat klinkt meteen hoger. Precies. Dat klinkt dus hoog. En de stembanden van jongens zijn te vergelijken met de dikkere snaren op een gitaar. Oké, dus zo zit dat: dunne snaren geven een hoog geluid en dikke snaren geeft een lager geluid. Dat is heel fijn, want dat kan namelijk samen heel erg mooi klinken. Laat eens horen. Oke de jongens jullie doen met mij mee en ik doe het even voor. Come on be my baby, come on Come on be my baby, come on Doe jullie mee? Come on be my baby, come on Come on be my baby, come on En de meisjes mogen natuurlijk ook meezingen en ik ga eerst even voorzingen wat jullie gaan zingen. Oh I oh I oh I oh I Nou doe maar mee, meiden! Oh I oh I oh I oh I Nu komen de jongens er ook bij. Come on be my baby, come on Come on be my baby, come on Dan hebben we ook nog het voor jou Ilse! Voor mij? Dat moet je even voordoen dan. I'm in love with the shape of you. Oké. Oke. Dat moet wel lukken. Maar juf of meester, wel met mij mee zingen he, allemaal wat te doen. Oké, laten we met z'n allen doen dan! Begin jij met de mannen? Dus jongens zijn jullie er klaar voor? Come on be my baby, come on Come on be my baby, come on Oh I oh I oh I oh I Oh I oh I oh I oh I Juffen en meesters, daar komen we zo he, let op! I'm in love with the shape of you... Dat was prachtig! Ik hoop dat het bij jullie ook zo mooi klonk. En je weet het: Meer muziek in de klas!

Lesmateriaal