Hoe is salsa ontstaan?

Salsa komt uit Zuid-Amerika. En het betekent letterlijk 'saus' in het Spaans. Je zou het kunnen zien als een saus van verschillende culturen. Salsa wordt gedanst op salsamuziek. Heel belangrijk in de muziek zijn een aantal Afrikaanse percussie-instrumenten zoals deze conga. (getrommel) En deze claves. (getok) En tijdens de slavernij, rond 1500 zijn deze instrumenten meegenomen van Afrika naar Zuid-Amerika. (muziek) Onder andere op de Caribische eilanden werd met deze instrumenten muziek gemaakt. Met verschillende soorten ritmes. En op al deze soorten muziek gingen mensen dansen. Op straat, in clubs en tijdens feestjes. Waardoor er op al die plekken ook weer nieuwe dansstijlen ontstonden. Na de Tweede Wereldoorlog trokken veel mensen uit Zuid-Amerika naar de Verenigde Staten. En ze brachten allemaal hun eigen muziek mee. Die werd in de VS gemengd met pop- en jazzmuziek. Zo ontstond midden jaren 60 in New York muziek die vanaf dat moment salsa genoemd zou worden. (salsamuziek) Ik heb inmiddels zin gekregen om lekker te gaan dansen. Oké dan. Hoe gaan we beginnen? Voordat we beginnen met bewegen moet je een belangrijk ding weten. We tellen 1-2-3, 5-6-7. De 4 en de 8 die laten we weg. Dat zijn geen stappen. Ja, duidelijk. 1, 2, 3. 5, 6, 7. Yes. Wat we nu gaan doen, wat je geklapt hebt met je handen dat gaan we brengen naar onze voeten. Want dat is het ritme wat we dus ook gaan dansen. Juist. 1, 2, 3. Links naar voren. 5, 6, 7. Als er nu gevraagd wordt aan jou 'kan jij salsadansen', dan zeg jij? Ja. De basic! Ja, inderdaad! Precies, de basic. Want het voelt nu nog niet alsof ik het kan maar ik kan de stapjes. Je kan de basis. Ja. Dit is de basis? Ja. 5, 6, 7. Op de bal van je voet. 1, 2, 3. 5, 6, 7. (salsamuziek) Echt bizar, want ik weet dus helemaal niet wat we gaan doen. En ik doe het gewoon. Haha! En je danst! Ja. Vet, he. He, he. Hee, salsa is dus ook echt een hele sociale bezigheid. Ja. Absoluut. Wat houdt dat dan precies in? Nou, de feestjes, die zijn heel gezellig. Je leert het in de les, maar op de feestjes ga je het toepassen. En dan leer je heel veel mensen kennen. Ja. Het is eigenlijk alsof je een nieuwe taal leert. Maakt niet uit welke taal je spreekt maar de salsataal, die kan je dan lekker samen doen. Overal, waar ook ter wereld, je kan altijd salsadansen? Ja. Ja. Nice! Ik heb wel zin in zo'n feestje!