Wat is rolschaatsdansen?

Dit is dus jullie oefenruimte? Ja, dat klopt. Als het koud is of als 't regent, dan komen we hier. Het is namelijk een supergladde vloer. En we hebben enorm veel ruimte. Dus we komen hier samen met de hele skatecommunity en dan oefenen we dansmoves of improviseren we en zijn we samen aan het jammen. Want daar gaat het dan om, om met z'n allen lekker samen te komen en oefenen en plezier maken? Ja, het is niet echt een sport om te winnen. We doen niet mee met competities. Af en toe is het wel leuk om choreografie te laten zien. Maar in principe is het met elkaar moves doen en samen plezier hebben. Want er zijn wel iets competitievere rolschaatsvormen, toch? Kunstrolschaatsen is er eentje. Roller derby. Maar dat staat los van wat jullie doen. Ja, er zijn wel af en toe wedstrijden waar wij aan meedoen als team met een choreografie maar dat is een uitzondering. Ik heb jullie dat wel 'ns zien doen, zo'n choreografietje. Dat klopt. Het kan zijn dat je ons kent van een bekende talentenjacht. Inderdaad. Dus dat soort dingen doen we dan aan mee ook omdat we als team onszelf willen pushen om beter te worden. Ik wil straks wel meedoen, maar ik ga eerst nog even kijken. Is goed. Even leren van jullie. Moeilijk. Al duizenden jaren schaatsen mensen op ijs, op een lang stuk ijzer. Maar schaatsen op wielen, dat kwam pas op in de 19e eeuw dankzij de Amerikaanse monteur James Leonard Plimpton. Hij ontwikkelde namelijk schoenen op wieltjes. Ze lijken nog steeds op de rolschaatsen die we nu gebruiken. Er was geen ijs nodig, dus je kon het 't hele jaar door oefenen. En rolschaatsen werd al gauw een trend. In de Verenigde Staten werden 'skating rinks' oftewel rolschaatsbanen geopend. En het duurde niet lang voordat deze trend overwaaide naar Europa. De muziek was toen nog best wel traditioneel, zoals orgelmuziek maar in de jaren 50 van de vorige eeuw werd het steeds hipper. Ik heb natuurlijk inlineskates. Dat heb ik gezien. Kan ik hierop dansen überhaupt? Je kunt er wel op dansen maar je hebt niet zoveel bewegingsvrijheid als op rolschaatsen. Want daar heb je twee wielen, twee aan twee waardoor je makkelijker zo kan doen en een pirouette kan maken. Je kunt ook op de voor- en de achterkant. Je kunt heel erg spelen met je wielen en coole dansmoves doen.