Wat heb je nodig voor rolschaatsdansen?

Hee Esther! Jij weet alles over rolschaatsdansen en het materiaal dat je daarvoor nodig hebt. Nu heb ik me laten vertellen dat deze inlineskates toch niet echt geschikt zijn voor het dansen. Nee. Het kan wel, maar de manier waarop jouw wielen onder de skates staan maakt dat ze vooral geschikt zijn voor het maken van heel veel vaart. Dus als je een lange tocht wilt maken, of bepaalde tricks wilt doen. Wil je dansen op skates dan heb je rolschaatsen met twee wielen voor en twee achter. Dat maakt dat je vloeiende bewegingen kunt maken. Maar ik zie toch wel een verschil als ik deze rolschaatsen vergelijk. Hier zit een grote rubberen dop of stop aan de voorkant. Ja. Die heeft dat niet, of een kleintje. Klopt. Veel skates hebben een 'toe stop' aan de voorkant. Bij het kunstrolschaatsen gebruiken ze die heel veel om af te zetten voor een mooie sprong. Maar bij het dansen zit die juist in de weg. Dus je wil juist de ruimte om lekker goed te manoeuvreren. En heb je toevallig nog rolschaatsen liggen in maatje 41? Jazeker. En dat zijn deze. Oeh! Bij het rolschaatsendansen staan de voor- en de achterwielen niet te ver uit elkaar. Want dan heb je wendbaarheid en dat wil je graag bij het dansen. Deze bijvoorbeeld? Ja, precies. Ik geef je nu deze mee want deze hebben iets meer afstand. Dat zie je ook. Precies. Dat is wat stabieler, aangezien jij het niet eerder gedaan hebt. Dank je wel. Veel plezier. Komt goed. Doeg. Even kijken, ik ben er klaar voor. Hai. Oeh! O! Hoe rem ik met deze? Ah! We moeten eerst even leren remmen, de basis op orde hebben. Schaatsen naast elkaar en dan: stop. Groot. En klein. Ja! Ik zet dan gewoon af en dan ga ik recht staan. Even kijken, zo? En dan En het vallen is natuurlijk ook belangrijk. Als je valt: het liefst naar voren of naar de zijkant. Volgens mij kunnen we wat moves gaan leren. Ja, kom maar op. Een van de basismoves is de C Step. En de naam zegt het eigenlijk al: je maakt een C met je benen. Dus je zet eigenlijk een stap en dan neem je je handen mee. Je gewicht verandert van je linkerbeen naar je rechterbeen. Een, twee, drie, vier. Ja, netjes. Vijf, zes, zeven, acht. Gaat het? Ach! Hahaha.