Hoe kan een zweefvliegtuig vliegen?
Vliegen zonder motor. Hoe kan dat eigenlijk? Allereerst door gebruik te maken van de vleugels net als bij gewone vliegtuigen. Die vleugels maken dan weer op een slimme manier gebruik van de lucht. Hoe werkt dat? Oké, een proefje. Wat gebeurt er als ik de lucht boven dit blaadje in beweging breng door te blazen? Let op. Zie je dat dat blaadje omhoog wil? Hoe zit dat nou? Die lucht boven dat blaadje komt in beweging. Daardoor is er opeens minder druk terwijl de lucht onder het blaadje hetzelfde blijft. Daardoor krijg je een drukverschil en dan krijg je, wat je noemt, een lift. Het blaadje wil omhoog. Datzelfde principe geldt voor de vleugels van een vliegtuig. Als je goed kijkt, zie je dat de bovenkant van de vleugel bol is. De onderkant is helemaal plat. De lucht gaat ook langs die vleugels. Aan de onderkant kan de lucht gewoon rechtdoor. Maar aan de bovenkant moet hij een omweg maken waardoor hij sneller over de vleugel schiet en er dus een drukverschil optreedt en het vliegtuig gelift wordt. Daardoor wil een vliegtuig omhoog. Er zitten vleugels aan maar dan moet je nog zorgen dat de lucht er snel genoeg langs gaat. In een gewoon vliegtuig zit een motor Zodat de lucht langs die vleugels raast. Maar bij een zweefvliegtuig wordt iets anders gebruikt namelijk een lier. Om het vliegtuig genoeg snelheid te geven voor die lift wordt het aan een heel lange kabel omhooggetrokken. Die kabel is wel 1,5 kilometer lang. Zodra het vliegtuig is aangekoppeld, krijgt de lierman een sein. Met een snelheid van zo'n 100 kilometer per uur rolt de lier de kabel op. Het vliegtuig wordt zo de lucht in getrokken. Op zo'n 500 meter hoogte heeft het vliegtuig genoeg snelheid en lift om het zelf te kunnen doen. Het koppelstuk laat los en valt met een parachuutje naar beneden. Dan is het vliegen. We gaan vliegen! Met Dennis. Die zit al klaar in de tweezitter. Hij is een zweefvliegtuiginstructeur. Dit vliegtuig bestaat uit een stevig frame en dit. Wat is dit? Dat is linnen, glad en licht materiaal zodat de lucht makkelijk rond het vliegtuig kan stromen. Hoe bestuur je nou zo'n zweefvliegtuig? Hier in de cockpit hebben we twee voetpedalen. Daarmee kunnen we het roer op de staart bedienen om naar links en rechts te kunnen richten. Het hoogteroer bedien ik met deze knuppel. Zo richten we de neus naar beneden en naar boven. Op de vleugel hebben we twee flapjes. Als we de knuppel naar opzij bewegen kan het vliegtuig helemaal dwars rollen. Zo kun je alle kanten op. Ja. En wie gaat daar zo zitten? Daar mag jij zitten. Dan gaan we vliegen. Ik kan niet wachten. Ik vind het zo leuk. Hop. Spannend wel, hoor. Daar gaan we. Go. Whoe! O, my god! Hoehoe! Oh! Dit is fantastisch. 100 meter. O, mijn god. Zo snel; ik voel het ook aan m'n oren. Ooh, jeetje. Wat zijn we hoog, Dennis. Inderdaad. We zitten nu op 400 meter en klimmen naar ongeveer 500. O, wat een uitzicht. O! En we zijn los. Nu kunnen we vliegen. Hahaha! O, wauw. Oke. Dus we zweven. Maar hoe werkt dat sturen nou precies, Dennis? Met de voetpedalen kan ik dus de neus richten. Als ik het linkerpedaal indruk, gaat hij naar links. Bij het rechterpedaal gaat hij naar rechts. Ja. Het hoogteroer kan ik met de knuppel bewegen. Duw ik de knuppel naar voren, dan gaat de neus naar beneden. Trek ik hem naar achteren, dan gaat de neus omhoog. Ja. Als laatste hebben we het rolroer in de vleugel. Doe ik de knuppel naar links, helt het vliegtuig naar links. Dat werkt ook naar rechts. Kijk maar. O, ja. Dat is naar rechts. Ik zie de knuppel die jij bedient de bewegingen hier maken. G-A-E Grond, Delta-6822 two, two, left. Ik heb even gemeld dat we gaan landen. Te gek. Hoppa. Kijk, daar komen we. Whoehoe. All right. Touchdown. Zo, we staan weer aan de grond. O, dit was echt fantastisch. Dennis, superbedankt, man. Alsjeblieft. Leuke vlucht. Het is alsof je een vogel bent. Je zweeft gewoon.