Hoe krijg je een deuk uit een auto?

Vandaag laat ik zien hoe een auto uitgedeukt wordt, maar daarvoor heb ik eerst even wat nodig. Daar gaan we. Oe! Even checken. Ik ben benieuwd. En ja hoor, kijk eens aan. Een perfecte deuk. Precies wat ik nodig heb. Maar dan nu de grote vraag: hoe krijg je die deuk er weer uit? Allereerst wordt de auto goed schoongemaakt zodat je precies kan zien wat de kleur van de lak is. Als de auto helemaal schoon is, wordt met dit apparaat, een fotospectrummmeter, heel nauwkeurig de kleur van de auto bepaald. Hierin zit namelijk een sensor die vanuit de duizenden kleuren die er bestaan precies de juiste match kan vinden. De kleur die de auto nu heeft is vaak anders dan de kleur die de auto oorspronkelijk had. En dat heeft te maken met verkleuring, bijvoorbeeld door zonlicht. En dan wordt de bumper eraf gehaald zodat die deuken er echt goed uit gehaald kunnen worden. Ja, dit is hem. Deuken in kunststof haal je eruit door het materiaal eerst warm te maken en dat doe je met hete lucht. Als het materiaal, de kunststof dus, warm genoeg is, dan kan je het gewoon weer in de juiste vorm rollen. Nu wordt hij nog even extra glad geschuurd. Zijn er dan toch nog wat oneffenheden, dan worden die met een vulmiddel weggesmeerd. Veel andere delen van een auto bestaan uit metaal en om een deuk uit metaal te halen heeft het geen zin om te verhitten. Dus dan wordt de deuk eruit getrokken en dat heet spotteren. Oh oh heftig. Spotteren doe je met een schuifhamer. Het apparaat wordt steeds met een klein puntje aan het metaal vastgelast en zo trek je dat deukje er dan stukje voor stukje uit. En nu jij, succes. Oke dan! Hoe doe ik dit? Dus heel eventjes? Oh oh. Zo. Nou, door dat spotteren krijg je allemaal kleine laspuntjes. Die worden dan nog even glad geschuurd en dan gaat het kleurtje eroverheen. Hier worden de verschillende kleuren verf zo gemengd dat het precies de kleur wordt die de fotospectrummmeter heeft gemeten. Wacht even, er gaat blauw door mijn witte bumper. Ja, er zit blauw in, er zit magenta in, er zit zwart in en uiteraard wit. Weer wat geleerd. En als de lak, even checken, ja droog is, dan wordt de bumper weer op de auto gemonteerd. Kijk eens aan. Je hebt echt gewoon geen idee meer waar die deuk gezeten heeft, dus de auto is klaar. Thanks he! Houdoe! Woeh! Oh.