Wat is de kleinste zeilboot ter wereld?

Zeilboten zijn er in allerlei verschillende soorten en maten. Je hebt het cruisejacht, de clipper, het zeiljacht, catamaran, laser pico, tallship, en dit leuke bootje: dat is de optimist. En dat is de kleinste zeilboot die er bestaat. De optimist is een zeilboot waarin je heel makkelijk kunt leren zeilen. Daarom worden er nationaal en internationaal ook heel veel zeilwedstrijden mee gehouden. Sterker nog: de optimistklasse is de allergrootste zeilklasse ter wereld. Bij het bouwen van een optimist begint de botenbouwer met de mal. Een rompmal en een dekmal voor de binnenkant en de bovenkant van de boot. Die wordt ingesmeerd met was en dat doet ie omdat de boot als hij klaar is dan makkelijker uit de mal komt. Dan worden er laag voor laag dit soort polyestermatten aangebracht. Die matten die bestaan uit vezels. Zoals je ziet is hij ze aan het insmeren met polyesterhars en dat zorgt ervoor dat het materiaal keihard wordt. En, niet geheel onbelangrijk, het is natuurlijk een boot: waterdicht. Na een uurtje is het polyester droog en worden alle onderdelen uit de mal gehaald. Dan wordt het in elkaar gezet. De binnenkant wordt geverfd en er komen dit soort losse onderdelen nog in. En dan wordt het spannend want voldoet het bootje wel aan alle regels? We gaan eerst meten of ie aan de lengtes voldoet. Het belangrijkst: het midschipje. Het zwaardkastje. Dat is 1 meter 5 vanuit de spiegel, helemaal correct. De spiegel is de achterkant van de boot. Het belangrijkst is de gleuf van de zwaardkast, die mag niet langer zijn dan 33,2… Hij is precies 33,2! En dan gaan we hem even wegen. Hup op de weegschaal. Nou ben ik benieuwd. Hij is 35 kilo en 100 gram. Is dat oké? Helemaal geweldig. Gelukkig maar. Dus je hebt een mooie optimist gebouwd. Daar zal de klant blij mee zijn. En dat is? Een registratieboekje. Oke. En dat hoort bij deze boot. Ja, daar staan alle maten in. Dus deze maten zijn specifiek voor deze boot, een soort paspoort. Maar ik vind het wel streng, die boot moet aan zo veel voldoen. Dan weet je dat al die optimisten hetzelfde zijn. Oké. Zo zijn de kansen wel voor iedereen gelijk. Waar komt de naam optimist eigenlijk vandaan? De Optimist is ontworpen in Amerika op een zeilvereniging en die heette de optimist. Oké. En werd hij altijd al zo gebouwd? Vroeger van hout en tegenwoordig van polyester. Martin wat heb je allemaal nog meer nodig als je met die boot ook daadwerkelijk wil gaan varen? Een zeil. Dat vangt natuurlijk de wind. De mast. Daarmee zit het zeil vast aan de boot. De giek. De giek, daarmee kun je de zeilstanden bepalen. De spriet. De spriet zorgt ervoor dat het zeil goed omhoog blijft staan. Het zwaard. Voor de stabiliteit. Het roer, om mee te sturen. Daar hebben we extra luchtzakken. Waarvoor zijn die? Drijfvermogen. En that’s it. Dus hij is compleet. Normaal zit je in je eentje in een optimist maar ik mag vandaag mee met Margot. Wat een heerlijk weer. Ik kan echt niet wachten om die plas op te gaan. Ja, maar er staat niet zoveel wind. Nee, er is een beetje weinig wind. Maar het is wel een heerlijk bootje, die optimist.