Wat doet een achtbaanonderhoudsmonteur?

1000 meter lang, negentig kilometer per uur, over de kop met twee loopings en een dikke vette kurkentrekker. Dit is heftig zeg. Ik heb zelfs tranen in mijn ogen volgens mij. Al die heftige ritjes moeten natuurlijk wel veilig gebeuren. Dit is Edwin en hij is onderhoudsmonteur. Samen met zijn team is hij verantwoordelijk voor het onderhoud en de veiligheid van alle achtbanen hier op het pretpark. Ik heb een stapeltje kleren voor je, kleed je maar even om, we hebben genoeg te doen vandaag. Oke. Dit hier is het onderhoudsteam van alle attracties. Het is nu hartstikke vroeg, het is net iets over zes. Iedereen zit lekker aan een bakkie koffie. Maar Edwin, waarom beginnen we zo vroeg? We beginnen vroeg want voor tien uur moeten alle attracties gecontroleerd worden. Dus daar hebben we nu vier uur de tijd voor. Oke, om 10 uur gaat het park open? Om 10 uur gaat het park open en dan moeten we klaar zijn. Oké, dan hebben we geen tijd te verliezen volgens mij. Nee, lijkt me niet. Oke, aan de slag! Hier is het om bedoeld, dit is de achtbaan. Een echt klassieke houten achtbaan. Hier word je naar de 32 meter getrokken door middel van een ketting. En wat gaan wij precies doen? Wij gaan nu naar boven, dan gaan we de ketting controleren, het tandwiel boven. Dus we trekken even een veiligheidsharnas aan en dan gaan we omhoog, als je durft. Tuurlijk durf ik dat. Wat heel belangrijk is, is dat de ketting, die moet goed in het midden lopen van de bak zeg maar. Dit is de ketting? Dit is de ketting ja. En hier komt de trein, die haakt hierop in. Als ie dat niet goed kan doen doordat de ketting niet in het midden ligt dan wordt ie niet omhoog getakeld. Hij moet goed in het vet zitten, lekker gesmeerd zijn, dat is belangrijk zodat ie soepel loopt. Het ziet er erg vet uit. Dat ziet er wel vet uit ja. Dus dat is goed. Ja dat is prima. Hoe zwaar is dit? Zeventig kilo. En waar is dit voor nodig? 's Morgens voor het publiek komt willen wij testritten maken, dat heeft ermee te maken dat wij met gewicht de trein willen testen. Dat er voldoende gewicht in zit. Met twee monteurs lukt dat niet. En bovendien is het zo dat ie als ie zonder gewicht de baan op gaat dat ie 's ochtends heel koud is en dat het kan zijn dat ie z'n rit niet haalt. Dat ie ergens daar stil komt te liggen? Dat zou kunnen ja, als er niet voldoende gewicht in zit 's morgens. Alleen de eerste paar testrondjes is dat. Dus de familie jerrycan is echt nodig? Die hebben we uitgenodigd en die gaan gezellig mee. Zo, daar gaan we. Je wordt flink door elkaar gehusseld he? Je mag best gillen hoor! Zo zeg. Ik vond hem goed maar is ie ook goedgekeurd? Ja, wat mij betreft is ie helemaal goedgekeurd, de familie jerrycan zit nog achterin en hij had genoeg snelheid. Oké. Maar we hebben er nog één die nog sneller is. Zullen we daarnaartoe? Laten we dat maar doen. We zijn nu bij de hoogste achtbaan van het hele park, de Goliath. Klopt. Waar beginnen we mee? We beginnen met het controleren van de trein aan de onderkant. Dan kijken we de wielen na, de koppelingen. En dan gaan we verder. Nou dit is het hele wielenstel. Hier zie je dat de wielen de baan eigenlijk omsluiten. Drie wielen aan de ene kant en drie aan de andere kant houden het karretje zeg maar stabiel. Klopt ja. De bekleding moet goed zijn, de baldage van de wielen, die moeten niet stuk zijn of niet gescheurd zijn. Verder controleren we deze moer. Die moet goed aangedraaid zitten. Als we alles met de sleutel na moeten gaan trekken dan gaat het niet lukken voor tien uur. Dus hier zit een borgveertje achter. Dat is dat hele kleine ringetje hier beneden? Een soort veiligheidsringetje. Ja klopt, daardoor kan de moer er niet aflopen. Verder heb je hier de treinkoppeling. Dat zit hierboven, met een grote bout en een moer. Daarmee zitten de karretjes aan elkaar vast. Dus wat jij iedere ochtend doet is de visuele controle, controle met je ogen om te kijken of alles nog in orde is. Klopt. Dit zijn de aandrijfwielen om de trein het station binnen te rijden. En op zijn plek te zetten. Die slijten behoorlijk hard. Ik zie hier al een...Ai, dat ziet er niet goed uit he. Nee, die moeten we vervangen. Alles gecontroleerd, alles goed, kunnen we hem nu aanzetten? Bijna. We moeten eerst nog even naar boven. We zitten op de top, 42 meter hoog. Maar waarom zit nu juist hier de aan- en uitknop? Eigenlijk om ervoor te zorgen dat de monteur elke ochtend omhoog gaat om de baan te controleren. Dus hij moet hier geweest zijn om die knop aan te zetten. Een soort van ingebouwde zekerheid. Eigenlijk wel. Hoe kom je nou op plekken waar je met de trap niet bij kunt? Dan maken we ons vast aan de constructie met ons veiligheidsharnas. We stappen van de trap af, de baan in, de constructie in. Dan gaan we aan het werk. Oke dus je zit altijd heel goed vast. Je zit altijd helemaal goed gezekerd. Mag ik drukken? Jij mag drukken. Daar gaat ie. Het is nu tien uur, vier uur later. Alles is gecontroleerd, alles is goedgekeurd, de achtbaan is er klaar voor, iedereen hier is er klaar voor, veel plezier, doei!