Wat gebeurt er als een vliegtuig op Schiphol landt?

En daar gaat weer een vliegtuig. Geen idee waar naartoe, maar we zitten hem op de hielen. Jaarlijks komen en gaan vanaf Schiphol miljoenen reizigers. De luchthaven bestaat sinds kort meer dan 100 jaar. Het vliegveld ligt op exact dezelfde plek als 100 jaar geleden. Alleen zag het er toen wel even wat anders uit. Het grootste en bekendste vliegveld van ons land ligt hier. Vlakbij Amsterdam, maar in de gemeente Haarlemmermeer. Toen ze hier begonnen met vliegen zag het er nog lang niet zo strak uit als nu. Het was moerassig en er liepen zelfs koeien. Dit hier is Albert Plesman. Hij komt op het idee om met zijn Koninklijke Nederlandse Luchtvaartmaatschappij burgers te gaan vervoeren. Het wordt een groot succes. Schiphol breidt enorm uit. Er komen verharde start- en landingsbanen. Het aantal vluchten stijgt enorm. Vliegtuigen worden groter en sneller. En ook steeds meer mensen gaan vliegen. Vanaf de jaren 60 groeit Schiphol uit tot een belangrijk vervoersknooppunt voor passagiers en vracht van over de hele wereld. In 2011 bezoekt de miljardste passagier deze luchthaven. Op dit moment komen er op Schiphol zo'n 58 miljoen reizigers per jaar. En daarmee is Schiphol de vijfde luchthaven van Europa. Na het landen is het eerste wat een vliegtuig doet inparkeren. Dat doet hij met zijn neus richting de gate. Officieel heet dat docken. Vroeger gebeurde dat docken door marshalls. Die stonden dan met rode bordjes te wapperen tot het vliegtuig recht voor de gate stond. Maar tegenwoordig wordt alles ingevoerd in de computer hier en gaat dan volautomatisch via een scanapparaat dat het vliegtuig herkent naar het lichtbord daarboven. Dat lichtbord geeft precies aan of de piloot nog een beetje naar links of een beetje naar rechts moet tot hij perfect hier met zijn banden tussen de gele lijn en op precies de juiste hoogte stil mag staan. Als een vliegtuig is aangekomen moet er binnen een bepaalde tijd heel veel gebeuren. Dat gebeurt in de zogenaamde omkeertijd oftewel de turn-around. De tijd die een vliegtuig heeft voordat hij weer gaat vertrekken. Maar wat gebeurt er dan allemaal? Als de passagiers het vliegtuig uit zijn begint de schoonmaak. En er moet vers water aan boord worden gebracht. Dat gebeurt via deze slang. In zo'n enorme kist gaat pakweg 1000 liter. De catering brengt eten aan boord. Broodjes, ijs, maaltijden, belastingvrije artikelen. Maar ook drankjes en kranten. En natuurlijk lekker schone kussentjes en dekentjes. Er moet natuurlijk ook getankt worden. De brandstof van een vliegtuig noem je kerosine. In zo'n vliegtuig gaan tienduizenden liters. Deze tankwagen tankt meer dan 3000 liter per minuut. Het is genoeg kerosine voor de andere kant van de oceaan. En zit nu van alles in het vliegtuig, van kerosine tot water, de catering, bagage en natuurlijk de passagiers. Dan is 't tijd voor vertrek. Daarbij is deze pushback truck onmisbaar. Pushback betekent terugduwen. Het vliegtuig kan zelf namelijk niet achteruit rijden. Pas als hij recht staat op de startbaan kan 't vliegtuig zelf verder taxiën en daarna opstijgen. Het vliegtuig staat nu helemaal los op de grond! Alleen nog even helemaal vrijmaken, het karretje wegrijden en hij kan vliegen, naar Rio de Janeiro!