Wat is neuromarketing?

Modemerken besteden heel veel geld aan reclame op tv en social media in de hoop dat we daardoor hun nieuwste kleding kopen. Reclamemakers gebruiken hypermoderne technieken ontdekken ze het beste kunnen beïnvloeden. Maar hoe doen ze dat? Met een speciale scanner kunnen ze er achter komen wat jij wilt. Dat noemen ze neuromarketing. Holy moly! Ja. Is dit echt waar? Ja, dat bestaat echt. Neuromarketing? Ja, echt, vraag maar aan hem, hij weet er alles van. Onzin. Martin. Kun je aan mijn goeie vriend uitleggen hoe marketing werkt, dat gebeurt onder andere met reclame. Dus als je iets wil verkopen dan moet je weten wat mensen willen. Dat is wat marketing doet. Maar al die hersenen dan hier. Waarvoor is dat? Het ziet er een beetje ziekenhuisachtig uit. Als je wilt weten wat mensen echt willen dan moet je in breinen kijken. Dat doen wij. Dit is de binnenkant van ons brein. Ons beslissingssysteem zit hier. Dat proberen jullie te beïnvloeden. De gedachte van iets willen hebben moet er al zijn. Ja. Maar ja, dan sta je in een winkel en wil je de een of de ander. En de beslissing, dat kun je goed beïnvloeden. Maar hoe breng je dat nou in kaart? Ja, daar zie je hier al wat voorbeelden van. Je stopt mensen, oneerbiedig gezegd, in een MRI-scanner. Wat er in je hersenen gebeurt, hoeft Martin niet je koppie open te zagen. Met een MRI-scanner kan hij precies zien wat jij voelt zonder dat je maar iets hoeft te zeggen. Hij laat je verschillende filmpjes zien en meet dan bij welke beelden je een goed gevoel krijgt. Zo weet hij precies hoe een goed reclamefilmpje in elkaar moet zitten. Waar moet een goed reclamefilmpje aan voldoen? Een goed reclamefilmpje probeert iets te verkopen aan mensen. Dus dan moet je begrijpen hoe ons koopsysteem werkt in ons brein. Het gebeurt allemaal in ons oude, onderbewuste brein. Daar zitten drie belangrijke gebieden. We hebben een beloningssysteem. Ja. Als dat geactiveerd wordt, dan wordt er een stofje aangemaakt. Dopamine. En dan voelen we ons gelukkig. Ons spiegelsysteem. We spiegelen ons aan elkaar, we houden elkaar in de gaten. Wat doet de EEN, wat doet de ander. Wat heeft de EEN aan, wat heeft de ander aan? Een paar mooie mensen trekken lelijke Uggs aan en opeens heeft de hele wereld Uggs. En opeens heeft de hele wereld 'n spijkerbroek met gaten .Ja. Je oma zegt: Je koopt ’n kapotte broek. Ja! Dat gelooft ze echt niet! Daarom koopt iedereen dat, omdat anderen dat ook deden. Klopt. Eerst moeten ze hier zitten, dan daar, dan wordt het groter. Op een gegeven moment is bijna de hele spijkerbroek weg. Ja! En over een paar jaar is dat weer voorbij. Het zijn trends waar mode-industrieën op inspringen. Ja. Beloningssysteem, spiegelsysteem. Ja. En dan heb je nog waar merken vooral werk doen. Dat is de keuze. Dus al die drie dingen samen, dat maakt 'n goed reclamefilmpje? Klopt. Laat je verleiden met Amor. De nieuwe 'keur' van Flanel. Shirts voor echte helden! Kan je dat allemaal bereiken met beeld? Natuurlijk. Eigenlijk net zoals wij hebben gedaan met Krakkie. Dat is een goed voorbeeld. Mmmm! Mmm! Nieuw! Krakkie tomaat-banaan. Zoooooo lekker! Zo lekker! En…heb je al zin gekregen in Krakkie chips? De optelsom is: Het kan niet anders dat iedereen morgen Krakkies wil. Dan heb je pech, want het bestaat niet. We hebben het zelf bedacht. O ja! Maar zie je nou hoe makkelijk je te manipuleren bent? En de hele dag door worden we bestookt met reclame. Weet dat maar eens te weerstaan. Echte helden dragen shirts van BD. Briljant tandpasta. Voor briljant schone tanden. Ik gebruik het zelf ook. Baby Sjonny kan echt huilen. Baby Sjon, Baby Sjon. Batterijen niet inbegrepen. The Nix-effect. Je bent onweerstaanbaar...met Nix. Oh!Jonge, jonge, wat een reclamegeweld. Echt, he. Ik had ook gelijk de drang om allemaal nieuwe dingen te kopen. Maar eigenlijk kan ik daar dus niets aan doen. Nou, nee, eigenlijk niet. Je hebt al besloten voordat je het door hebt. Het is dus verstandig, voordat je ook iets daadwerkelijk koopt, even bij jezelf stilstaat van: wil ik dit nou wel? Of komt 't omdat het me een beetje opgedrongen is. Je moet echt verdraaid sterk in je schoenen staan als je dit wilt doorstaan, hoor.