Kun je hersengolven op elkaar afstemmen?

Vet he? Ik heb nu drie metronomen, maar dat zijn dus van die apparaten die muzikanten...jaja die muzikanten gebruiken want dat is heel makkelijk, want dan kunnen ze hetzelfde ritme aanhouden, ik snap het. Ja, nou, je ziet ze lopen in verschillende ritmes. Nee, ze lopen niet synchroon, inderdaad, heel irritant. Ja, best irritant. Nou moet je eens opletten wat er nu gebeurt. Pak je die twee blikjes eens. Leg ze er maar even onder. Even kijken hoor, wat wil je dan, zoiets? Even op hun kantje. Wat bedoel je? Even op de zijkant leggen, op de zijkant. Zo? Nee, een kwartslag draaien. Prof wat bedoel je nou? Ik snap niet...wat wil je? Draai ze even een kwartslag dat ik die plank erop kan leggen. Zo? Ja, precies. We zitten niet helemaal op dezelfde golflengte vandaag. Haha. Dat is grappig dat je daar over begint, Daar kom ik zo op terug. Ja, oké, laat maar los. Let op wat er nu gaat gebeuren. Kijk, kijk, kijk, kijk, kijk. Kijk die metronomen gaan nu dus synchroon lopen aan elkaar. Ja. Dat is toch vet? Weet je wat nou cool is? Onze hersenen, die kunnen dat dus soms ook doen, hè? Wanneer mensen met elkaar gaan samenwerken, dan gaan onze hersengolven ook gelijk aan elkaar lopen. Nou die van ons net niet hoor. Moet dit echt? Ja. Drie, twee, één. go. Staren in mijn ogen, diep in mijn ogen. Echt heel charmant dat ding. Jou staat ook echt alles he. Waarom doen we dit eigenlijk? Onze breintjes zijn zich nu lekker aan het synchroniseren. Ik voel het al hoor. Voel jij het ook? Niet echt, eigenlijk. Diep in mijn ogen blijven kijken, anders werkt het niet. Kijk, het gebeurt wel op dit moment. Dat blijkt ook uit onderzoek dat kinderen in de les die les leuker vinden als hun hersengolven synchroon lopen met die van hun leraar. Zo kun je ook meten hoe leuk die kinderen elkaar vinden. Superinteressant! Oké, dus hoe meer synchroon die hersengolven lopen, hoe leuker ze elkaar vinden. Blijven kijken, m'n ogen zitten hier. Sorry. Klopt. En het vette is je kunt dat ook beïnvloeden hoe synchroon de hersengolven lopen. Dat zijn we nu aan het doen. Als de kids voor de les twee minuten in stilte elkaar diep in de ogen blijven kijken, blijkt dat hun hersenen een stuk synchroner lopen. Vet. En dat is dan eigenlijk een beetje hetzelfde als wanneer je op straat loopt en je loopt in dezelfde pas met iemand waar je je mee verbonden voelt, dat is diezelfde synchronisatie. Ja, precies. Je merkt bijvoorbeeld dat mensen in hetzelfde tempo gaan praten of in hetzelfde ritme gaan lachen zo, oh oh oh oh oh. Ja. Ik voel dat meer met feestjes en concerten. Weet je wel dat je allemaal naar dezelfde muziek luistert, hetzelfde ritme. En dan voel je echt zo die verbondenheid, dat is echt vet. Dus is eigenlijk de uitdrukking 'op dezelfde golflengte zitten'. Dat kan dus gewoon echt. En kan ik ook laten zien. Want kijk, onze hersengolven lopen echt supersynchroon nu. Over die concerten ik was laatst bij een concert, dat was echt waanzinnig. We liepen echt supersynchroon met z'n allen. Moet je kijken. Prof, dit kan toch nooit goed zijn voor je hersenen, dat headbangen. Het is wel vet hoor. Ik vind het ook niet per se hele gezellige muziek ofzo. Vet! Kijk, ik was laatst bij een concert, zal ik even laten zien. Hier, waren we ook helemaal lekker aan het synchroniseren met z'n allen. Ziet het er gewoon een stuk gezelliger uit? Is toch leuk dit? Komt ie!