Schrijven of typen

Schrijven met pen op papier wordt langzaamaan ouderwets. Tegenwoordig leren we eigenlijk al op de basisschool om met een toetsenbord om te gaan. Maar wat is nou eigenlijk beter? Schrijven of typen? Welkom testteam. We gaan zodadelijk schatzoeken en ik ga jullie zo meteen de precieze locaties van de schatten nog even vertellen. Die moeten jullie noteren. Jullie doen dat met pen en papier en jullie doen dat met een tablet. Is niet heel ingewikkeld, toch? Nee. Dat moet lukken. Top! Gaan we met jullie beginnen, team schrijvers. Nou, pen in aanslag, daar gaan we. Aanwijzing één: als je met je rug tegen de paarse kist gaat staan, aan de kant waar de kist open gaat, loop dan acht passen naar voren en vier naar rechts. Oke. Aanwijzing twee. Als je met je neus tegen de neus van de vogelverschrikker gaat staan, doe je vijftien stappen naar rechts en acht naar voor. Dan de laatste. Als je met je rug tegen de linkerkant van de grasmaaier gaat staan, zet je twee stappen naar voor en acht stappen naar rechts. Ja, en dan gaan we starten, maar de aanwijzingen moet je hier laten. In dit weiland liggen drie schatten begraven. De aanwijzingen om die te vinden hebben de testteamleden net gekregen. We gaan nu testen hoe goed ze die onthouden hebben en de metaaldetector kunnen ze gebruiken om de exacte plek vast te stellen. Nou jongens, we hebben jullie even een antiblubberzak om die mooie schoentjes heen gedaan? It's fashion, zullen we maar zeggen. Ik ga jou deze geven. Ja. Zitten de notities goed in jullie hoofd? Ik hoop het zo. Oké, goed. Drie, twee, een, go! Oke, wacht. Acht passen naar voren. Oké, één, twee, drie en vier...Hier. Ga eens hier kijken. Een kistje. Ze hebben wat gevonden. Even met je neus. Een, twee...veertien, vijftien. Ja, hier graven. Kijk, de tweede schat gevonden. Dat is een goeie buit, zeg. Twee, drie. Ja, graaf jij hier. Ja, wacht, ik pak het. Ik zie het. Kijk! Zo, laatste schat gevonden. Ik heb de tijd stopgezet en jullie tijd genoteerd. Het is tijd voor de volgende. De typers krijgen exact dezelfde aanwijzingen als de schrijvers. Loop dan acht passen naar voren. Hoe snel vinden zij de schatten? 3, 2, 1. En de tijd is gestart. Go jongen. Oke waar moeten we heen? Oke, dit is de opening van de kist. Ja, één. Twee. Maar dat kan nooit, dat kan nooit nee. Dus kom, we gaan hierheen, acht stappen deze kant op. Één. Twee. Ze zitten verkeerd. Hier ligt ie denk ik niet. Zullen we die andere kant op proberen? Ja, dit kan wel. Oke, ze hebben de eerste gevoelig maar lijkt meer geluk dan wijsheid. Acht stappen naar voren en vier naar rechts. Toch? Vier naar links volgens mij. Ja, vier naar links. Een, twee, drie vier. Ja, ik zie het. Oke ik heb hem, dit is het enige. Kom, we gaan daarheen. Oke. Hier ligt wel wat ja. Ja, we hebben hem. Heb je hem? Zo, jullie hebben ze alle drie gevonden. Nou jongens, één ding kan ik vast verklappen, beide teams hebben alle drie de schatten gevonden en dat is wel een applausje waard voor jezelf denk ik zo. Goed, maar wat wel opvalt, team schrijven, jullie moesten natuurlijk alles opschrijven en jullie hebben de schatten gevonden in 10 minuten en 28 seconden. En de typers hebben er 14 minuten en 33 seconden over gedaan om de schatten te vinden, dus dat is beduidend langer. Maar hoe kan dat? Uit onderzoek blijkt dat je brein beter informatie kan onthouden als je met de hand schrijft. Het lijkt heel veel werk om tijdens een les met een pen aantekeningen te maken. Je laptop openklappen of tablet pakken is vaak sneller. En typen kan bijna iedereen zonder na te denken. En daar zit het grote verschil. Omdat schrijven langzamer gaat, maak je al meteen een samenvatting van de informatie. Dat helpt je brein beter onthouden. Ja, dat lijkt me duidelijk zo. Voortaan alleen nog maar pen en papier mee naar school. Lekker ouderwets. En die tablets, die gaan naar de apen.