Wat doet dansen met je brein?

Welkom testteam. Wie van jullie heeft er zin in een dansworkshop? Janouk gaat jullie zo een workshop tapdansen geven. Nee, tapdancen. Ah potatoe potatoe. De rest mag met mij mee. Kijk maar even die kant op. Oke, dan gaan we de shuffle doen dat is een echte tapmove. Dus je doet 1 en 2, 1 en 2, 1 en 2, 1 en 2. Jullie zijn de controlegroep, dus jullie hoeven niet te gaan dansen vandaag. Maar ik wil jullie wel even nuttig inzetten. Deze draden lagen in het lab. Daar ben ik nog niet aan toegekomen om ze uit de knoop te halen. Dus misschien willen jullie dat even voor me doen? Dus even een beetje ontwarren, een beetje netjes oprollen, in die bakken leggen. Dan ben ik jullie voor eeuwig dankbaar. Ja? 1, 2, 3, 4, 5, 6, komen de shuffles! Kijk, als je danst zet je hersenen superactief. Je moet danspasjes onthouden, je moet op een ritme letten en je moet ook nog eens met je danspartner communiceren. En dat is superintensief. De vraag is of dansen nu leidt tot een beter geheugen. Janouk, mag ik even iemand lenen? Euh ja. Rens, kom eens even mee. Rens, je haalt het zo wel weer in. Oké, ladies gaan wij gewoon verder. Ik heb hier een soort hersenmeetmuts. Daarmee kan ik straks op de tablet jouw hersenactiviteit uitlezen. Zo kan ik zien wat er gebeurt in jouw brein terwijl jij aan het dansen bent. Ja, je hersenactiviteit komt binnen. Je mag weer terug even meedoen. Z'n hersenactiviteit ging echt flink omhoog toen ie begon te dansen. Heel mooi om te zien. Zo, lukt het jongens? Best een vervelend klusje. Jullie hersenen worden niet echt getraind nu. Wel een beetje voorzichtig met die kabels, is best duur spul. Rondje! 1, 2, 3 en klap. Stampen! Netjes! Hartstikke goed, jongens. Ik heb wel genoeg data, wat mij betreft kunnen we door naar het volgende deel van het experiment. Jullie zijn ook klaar. Mooi werk jongens. Gaan jullie mee? Ja. Tijd voor deel twee van dit experiment. We hebben de dansers aan deze kant neergezet en de ontknopers zitten aan deze kant. De opdracht is dadelijk heel simpel jullie krijgen twee filmpjes te zien. Die lijken heel erg op elkaar, maar toch zit er wel wat verschillen in. En aan jullie de taak om de tien verschillen eruit te halen. Goed opletten. Hier komt filmpje nummer 1. Indrukwekkend he? Potverdorie, ik zie kippenvel bij jullie allemaal, heb ik ook. Volgende. Ja, komt hier filmpje nummer 2. Goed, jullie krijgen nog even wat tijd om wat dingetjes op te schrijven. Jullie tijd zit er bijna op jongens. En pennen neer. Goed, pak jij deze kant? Jongens, spannend. Ik heb hier de uitslagen en die liegen er niet om. Allereerst de controlegroep. Jullie hadden er gemiddeld vier gevonden en onze dansersgroep jullie hadden er gemiddeld zes gevonden. Dus volgens deze resultaten lijkt het er wel op dat dansen een positief effect heeft op je brein. Kijk, dit is natuurlijk in een kleine setting, twee groepjes van drie, maar het is goed om te weten dat dit onderzoek al heel vaak is gedaan met veel grotere groepen. En er komt dus steeds hetzelfde uit: dansen heeft een positief effect op je geheugen. Wel een kleine sidenote, dat geldt vooral als je dus een dansje aan het leren bent. Ja. willen jullie de tien verschillen nog een keer één voor één zien? Is wel leuk he? Kijk mee.